Hogyan tudjuk működtetni és értékelni a javaslati rendszerünket? – Ötletrendszerek #2

ötletrendszer
  1. Ne használjunk „ötletdobozt”.
  2. Egyszerűen, és értelemszerűen kitölthető javaslati nyomtatványt alkalmazzunk.
  3. Az ötlet részletes kidolgozásában, tesztelésében és bevezetésében egy kaizen csapat vegyen részt.

 

Az első kettő „bajuszka” rendkívül fontos az ötletrendszer fenntartása céljából. A javaslati rendszerek értékes dolgozói problémafeltárásai az esetek nagy többségében az úgynevezett „ötletdobozban” halnak el. Ennek számos oka lehet. (például ha a csoportvezető átnézve a javaslatot konstatálja, hogy miért nem jó a problémafelvetés, talán az érdekeltség hiányában is, nem jelez vissza a javaslatszerzőjének, ezáltal a jövőre nézve egy potenciális „fejlesztőt” valószínűleg már el is veszítettünk).

Ha van rá mód, és lehetőség akkor a fejlesztési javaslatot tartalmazó formanyomtatványt, egy gyűjtődoboz helyett, a csoportvezetőnek személyesen kelljen átvennie. Ha a dolgozó nem is tudja a csoportvezetőhöz azonnal eljuttatni a javaslatot abban az esetben még semmi negatív érzés nem keletkezik a dolgozóban, esetlegesen még jobban át is gondolhatja az elképzelését.

Az „ötletdoboz” eliminálásával elkerülhetjük az olyan nem éppen előremutató javaslatok keletkezését is, mint például: legyen egy sör automata az öltözőben, mert az javítaná a munka hangulatát…

Amennyiben a feltárt veszteség egyértelműen eliminálható akkor akár egyénileg (amennyiben csak dolgozó lokális munkakörülményeit befolyásolja a változás), de célszerű az érintett kaizen csapattal elvégezni a tesztelést, bevezetést lehetőleg az „ötletgenerátor” minél mélyebb bevonásával. Amennyiben speciális szaktudást igénylő probléma megoldásra van szükség (például: az informatikai rendszerbeli változtatásra) akkor a jól képzett mérnökökre, technikusokra vagy karbantartókra kell támaszkodni szintén az „ötletgenerátor” bevonásával, hogy a változást követően minél inkább magáénak érezze a megoldást.

Tetszett? Ossza meg másokkal is!

További bejegyzések