Mai tippjeink a megfelelő vezetési képességről, illetve a jó vezetők kompetenciáiról és feladatairól szólnak!
1. A megfelelő vezetés képessége az egyéni készségeknek, a hozzáállásnak, az akaraterőnek és a motivációnak egy sajátos elegye.
Egy jó vezető:
- Megvalósít dolgokat.
- Egyben mentor és tanácsadó is.
- Megbecsült és követik az emberek.
- Egyértelmű céljai vannak.
- Megállás nélkül űzi a kitűzött célokat az akadályok és alkalmankénti negatív körülmények ellenére.
Vezetésével az alkalmazottak olyan célokat is elérhetnek, amiket korábban lehetetlennek tartottak. A vezetők fontos tulajdonsága még, hogy képesek túllépni a változástól való félelmen, illetve, hogy az egyes szituációkat tanulási lehetőségként fogják fel és oldják meg. Legfőképpen oktatással vagy tanácsadással, illetve motivációbeli támogatással és megfelelő kommunikációval viszik végbe a változásokat.
2. A jó vezetők fontosnak tartják az alkalmazottak fejlődését, és inkább megfelelően és határozottan terelgetnek, mint hogy vasmarokkal irányítsanak.
Egy jó vezető:
- Pozitív kapcsolatokat épít ki.
- Egyenes és kritikákat fogalmaz meg, de mindezt jóindulatból teszi.
- Nagyon jó megfigyelő.
- Tudja, hogy hogyan kell jó kérdéseket feltenni, és az ezekre kapott válaszokat is megfelelően értékelni tudja.
- Az egyén potenciálját növeli a teljesítménye bírálása helyett.
Csak a vezetők képesek megfelelően motiválni alkalmazottaikat, az alábbi három területen motiválhatnak eredményesen:
- A valahová tartozás érzésével: a csapatszellem építésével, megfelelő munkahelyi légkör kialakításával.
- Közös célok elérésével: minél nehezebb, annál nagyobb lesz a végén a megelégedettség érzése.
- Elismeréssel: dicsérettel, jutalommal, kiemeléssel, plusz díjazással.
3. A vezetők kiemelt feladata a változások irányítása és kommunikálása egyaránt.
Fontos feladatuk, hogy támogassák az alkalmazottakat, megbeszéljék velük a problémákat és, hogy inspirálják is őket.
Egy jó vezető:
- Nem fél tanácsot és felvilágosítást kérni.
- Eltünteti az egyes feladatok és csoportok között meglévő „mi-ők” határvonalat.
- Magabiztos és nincsen szüksége egy „közös ellenségre” a csapat egységességének eléréséhez.
- Támogatja a kreatív és innovatív ötleteket.
- A hibákat tanulási lehetőségnek látja.