Problémamegoldás, sztenderdek korszerűsítése – „Mindennapi lean” tippsorozat #5

Mindennapi lean

Mai tippjeink a problémamegoldásról és az alkalmazott sztenderdek korszerűsítéséről szólnak!

 

1. A problémamegoldás három egyszerű lépése
  • Keressük fel fizikailag is a felmerült probléma forrását.
  • A probléma elemzésekor ne támaszkodjunk kizárólag jelentésekre vagy beszámolókra, vizsgáljuk meg a problémát közvetlenül mi magunk is.
  • A saját megfigyeléseinkkel kiegészítve készítsük el a problématérképet és fogalmazzunk meg javaslatokat a probléma elhárítására.

 

Nagyon fontos, hogy az operatív vezetők is bizonyos rendszerességgel bejárják a logisztikai folyamatok helyszínét, ezzel a sztenderdek betartását és a veszteségek keletkezését is ellenőrizni tudják problémamentes működés során is. Ez ösztönözni fogja az alkalmazottakat is arra, hogy folyamatosan figyeljenek a saját feladatkörükbe tartozó folyamatokra, ezáltal pedig egy-egy probléma felmerülésekor már ők is pontosabb megoldási javaslatokat tudnak megfogalmazni, ezzel a vezetők munkáját nagyban támogatva.

 

2. Problémamegoldáskor a vezetőknek a megfelelő kérdéseket kell minden esetben feltenniük az alkalmazottaknak

Az alkalmazottak megkérdezésekor az alábbi kérdésekkel lehet a legpontosabban meghatározni és megoldani a felmerült problémákat:

  • 1-2 mondatban foglalja össze a problémát.
  • A folyamatban pontosan hol található a probléma?
  • Mi okozhatta a problémát?
  • Mióta áll fenn?
  • Hogyan próbálta elhárítani a problémát?
  • Ki dolgozik még a problémán, és hogyan próbálja elhárítani?
  • Mit javasol?

 

3. A sztenderdeket folyamatosan és szisztematikusan korszerűsíteni kell, ellenkező esetben veszteségek fognak jelentkezni a működés során

Veszteséges működés leggyakrabban akkor alakul ki, amikor az alkalmazott sztenderdek nem tudnak folyamatosan alkalmazkodni a körülmények és feltételek változásaihoz. A sztenderdizált működés akkor válik kevésbé hatékonnyá, amikor nem tartunk lépést az új technológiákkal, a megváltozott erőforrásokkal, vagy nem vesszük figyelembe az alkalmazottak által időben tett fejlesztési javaslatokat. Mihelyt valamilyen, a folyamatokat érintő változás következik be, az alkalmazott sztenderdet felül kell vizsgálni.

A következő tényezőkre érdemes kiemelt figyelmet fordítani:

  • A megrendelők vagy vevők által támasztott kereslet volumenéhez igazodó termelési vagy előállítási időre.
  • A feladatok elvégzése során alkalmazott munkafolyamatokra, a „best practice”-ekre.
  • A folyamatokhoz szükséges eszközökre és berendezésekre, melyek által lehetővé válik az elvárt termelési idő teljesítése, illetve az alkalmazottak hatékony munkavégzési képessége is ezektől függ.

Tetszett? Ossza meg másokkal is!

További bejegyzések

Lean megoldások a logisztikában
Blog

Együttműködési hajlandóság

Ebben a bejegyzésben egy picit más megközelítésben világítjuk meg a logisztikai folyamatokat és kísérletet teszünk röviden, gondolatébresztőként „makroszkopikusabb” szemléletben írni, mint azt általában szoktuk.

Tovább olvasom »